Home > Uncategorized > Feminismul- tabu in media din Romania

Feminismul- tabu in media din Romania

January 22nd, 2010

Aseara am asistat la o discutie intre Mihai Bendeac, Mircea Badea, Maria Dinulescu, Mihai Gadea, dar si o alta jurnalista tanara, pe care o cunosc doar din vedere.  Cred ca emisiunea era pe Antena 3.  La un moment dat, Mihai Bendeac, care dupa discutia de aseara am inceput sa-l apreciez, a spus, atragand atentia ca nu vrea sa faca pe feministul,  ca situatia femeii in Romania e absolut sinistra. Dupa ce ca e asa, mass-media promoveaza niste personaje feminine vulgare, care pentru cateva miscari lascive (nu s-a exprimat asa), ajung in show-biz, niste masculi le cumpara clipuri muzicale etc. Prin aceasta promovare a lor, misoginii care trateaza femeile oribile, gasesc o legitimitate in comportamentul lor.  Chipurile astea sunt femeile, asta merita ele. Dar cele care fac asta, devin sclave.  Ca are dreptate s-a vazut din mai multe evenimente mondene foarte mediatizate.

Nu a continuat, ceilalti l-au tot intrerupt. Dar ceea ce mi  s-a parut interesant e ca o femeie, acea ziarista tanara si blonda, nu-i stiu numele, a declarat ca ea se simte amenintata de asemenea modele, ca daca reusesti ca femeie, unii te pun in aceeasi oala cu ele.  Daca are dreptate, atunci situatia e absolut oribila. Adica o femeie in Romania nu poate reusi decat daca devine sclava sexuala? Atunci societatea noastra e de neacceptat, si nu ne ramane alta solutie decat biletele ieftine de avion din aceasta perioada.

Dar nu e numai asa, sper din tot sufletul.  Oricum, reactia ei normala, ca ziarista, era sa critice astfel de societate, ca de-aia e cateaua de paza a democratiei. Dar atitudinea ei a fost una de “Eu am reusit. Celelalte nu conteaza, cel mult imi fac probleme de imagine. Ce sa le fac daca sunt slabe? Eu sunt puternica, am reusit.” Am fost si eu o scurta perioada  in presa, stiu cum e. Nu se pune problema de hartuirea sexuala, oferte etc., chiar sunt inca foarte curioasa cum se face asta, cum se negociaza, dar stiu ce lupta dura, dusa cu mijloace dincolo de moralitate, se duce acolo. Sa faci asta e mai grav din punct de vedere moral decat prostitutia, cel putin dupa mine.

Ce ma deranjeaza mai mult decat misoginismul e atitudinea distanta a unor femei fata de problemele altora. Ele se situeaza undeva sus, ele sunt diferite, nu realizeaza ca situatia lor de femei care au reusit e o chestie de conjunctura, atunci cand societatea nu ofera sanse reale tuturor indivizilor, in cazul asta tuturor femeilor. Daca toate nu au un anumit nivel al demnitatii, nu poti avea nici tu. Mi-e greu sa inteleg cum o femeie educata, inteligenta, care a dat macar cu nasul prin cultura occidentala, nu neaparat sa se fi nascut in Occident (inclusiv Romania), nu e feminista. Se crede cumva exceptia de la sexul ei? Sau e un fel de super-girl? Daca ar gandi mai departe, in mai multi pasi, nu ar mai avea atitudinea asta.

Toate vin din faptul ca educatia civica e asa cum e in Romania. Oamenii nu stiu mare lucru despre democratie, despre secularism, dar nici despre feminism. Iar organizatiile care se pretind a se  ocupa cu drepturile femeilor se ocupa cu orice altceva. Din nefericire am cunoscut si asa ceva…

Salut insa initiativa deputatei Cristina Ancuta Pocora, care a luat atitudine contra unei reclame sexiste. Dar sunt multe, si cele la detergenti, care prezinta femeile ca obsedate de curatenie, ar trebui si ele interzise. Viata noastra e facuta din cultura, din clisee culturale, din felul in care altii ne invata sa simtim, iar aceaste reclame pur si simplu condamna femeile la roluri degradante in constiinta lor si a altora.

http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Politica/146021/Deputata-Cristina-Ancuta-Pocora-scandalizata-din-cauza-unei-reclame-sexiste.html

Uncategorized

  1. January 26th, 2010 at 14:57 | #1

    da, ai surprins bine problema. multe dintre femei nu sunt in stare de coeziune in jurul idealurilor feminine. multe dintre ele nu dau dovada de solidaritate decat in cadrul propriei familii. se cred oarecum de-asupra celorlalte femei considerandu-se un fel de sex aparte. majoritatea lor e, bineinteles, misogina.

    PS. interesant blogul tau. il vizitez de cand ai scris un comentariu pe scorpii si gheonoaie

    • Civilizaţia Foametei
      January 28th, 2010 at 14:16 | #2

      Merci de apreciere pentru blog. Reamintesc ca acest blog are rolul de a face reclama la cartea mea “Civilizatia foametei”, care se gaseste prin librarii, pe net si nu numai. Acolo gaseste lucruri mult mai interesante, sper, originale, pe care nu le pun aici din motive lesne de inteles. Acum lucrez la a doua editie, care sa fie si mai clara, mai usor de inteles. E despre umanizare.
      Nu stiu la ce scorpii si gheonoaie de referi, sper ca eu am fost. Am mai intrat sa-mi fac si eu reclama, cum se face.
      Da, ce ziceai de acele femei, ai dreptate. Ele fac asta tocmai pentru ca nu au suficienta incredere in ele, pentru ca nu au suficienta personalitate. Poate vine si din educatie…
      Exista evrei antisemiti, exista tot felul de natii care se rusineaza de originea lor. Inteleg sa nu iti placa ceva cu argumente la grupul din care faci parte. E normal, cum nu-ti place nici la familia ta. Dar negarea asta mi se pare puerila. Societatea discrediteaza conditia feminina, cel putin in unele culturi, iar unele femei considera ca e bine sa se disocieze de asemenea conditie. Ar fi mai simplu sa isi faca schimbare de sex…Educatia ar avea un rost in acest sens. Dar cine sa o faca?

  2. January 28th, 2010 at 17:32 | #3

    Esti cumva de stanga de zici mereu de societate?

    • Civilizaţia Foametei
      January 28th, 2010 at 19:36 | #4

      Societatea, in primul rand societatea civila. NU sunt de stanga, sunt liberala, iar in cea mai liberala tara din lume, dreptul la asociere este cel mai bine exersat.

  3. January 29th, 2010 at 16:23 | #5

    da, am inteles ceva despre cartea ta citind mai multe postari de pe blog. as vrea sa cumpar civilizatia foametei. postarile tale m-au convins. sper sa o gasesc. eu m-am intors ieri in Bucuresti. asa ca de saptamana viitoare am s-o caut. sper sa nu se fi epuizat.

    PS. cat despre scorpii si gheonoaie, te rog sa ma scuzi, a fost o confuzie. pur si simplu nu reusesc sa-mi amintesc cum am dat de tine. dar nu mai conteaza, important e ca te voi mai vizita pentru ca aici gasesc lucruri care ma intereseaza.

  4. Civilizaţia Foametei
    January 29th, 2010 at 23:26 | #6

    E si pe net, se poate cumpara de oriunde din tara si nu numai…In Bucuresti e prin librarii, dar cred ca ai sanse mari sa o gasesti la Eminescu

  5. February 7th, 2010 at 18:58 | #7

    Ai dreptate! sunt de aceeasi parare cu tine: orice femeie care isi intelege conditia, istoria, pozitia in societate, ar trebui sa fie feminista! Nu numai ca nu suntem feministe – majoritatea dintre noi- dar nici solidare nu suntem pentru ca suntem competitive, autonome, oportunista. Poate si pentru ca nu am putut fi pana acum. Oricum, lipsa solidaritatii de gen este o problema, neintelegerea drepturilor pe care le avem pentru ca alte femei s-au luptat pentru asta si lipsa de empatie cu problemele reale cu care se confrunta alte femei. Sincera sa fiu, nu sunt nici eu foarte empatica cu problemele unor fete care vor sa traiasca de pe urma imaginii vandute, a nuditatii, favorilor sexuale. Stiu este foarte usor sa traiesti binisor si asa. Dar, incerc sa le inteleg si, eventual, sa le spun ca se poate si altfel pentru ca stiu ca nu sunt fericite asa, la indemana unui individ care nu le respecta.
    Faptul ca sunt foarte multe femei care nu pot profita de oportunitati, nu se pot dezvolta nu tine doar de societatea noastra, cred ca peste tot sunt indivizi care se rateaza. Nici nu cred ca restul care reusesc sa isi indeplineasca visele au profitat de conjunctura. Lucrurile se schimba si in societatea noastra, tot mai multe femei sunt fericite, indiferent cum isi definesc propria fericire si asta este realitatea pe care trebuie sa construim si alte semnale pozitive. Dar, cum spuneam, solidaritatea de gen ne lipseste si se dezvolta mai incet.

  6. Civilizaţia Foametei
    February 7th, 2010 at 21:32 | #8

    Da, lipsa solidaritatii feminine e o realitate trista. Poate altii, care au mai multe cunostinte in domeniul stiintelor sociale, au explicatii mai bune. Oricum, femeile din punct de vedere biologic sunt foarte diferite intre ele. Asta ar putea fi o cauza. O alta ar fi faptul ca unele, frustrarile legate de viata lor, sacrificata adesea pe altarul unor prejudecati, le determina sa le invidieze pe cele care au ales o alta cale, mai buna (asta ar explica de ce femeile din tarile islamice sunt primele care nu voteaza alte femei), si nu in ultimul rand ar fi faptul ca nu exista o constiinta a propriilor probleme. Nu am inteles niciodata cum in cultura noastra, unde, sa recunoastem, femeile conduc in familie si o faceau si acum cel putin 100 de ani (cel putin foarte adesea), nu aveau inca drept de vot si nici nu se agitau prea mult pentru asta. Lipsa culturii in domeniu, care se mentine si acum, ar fi o problema.
    Cand zic “societatea noastra” ma gandesc nu numai la Romania, dar in general la stadiul actual al dezvoltarii societatii. Feminismul a facut multe, dar are multe inca de facut. Ratati sunt peste tot, dar la noi sunt foarte multi, oportunitatile sunt foarte reduse, din nefericire.

  1. No trackbacks yet.